יום חמישי, 8 באוקטובר 2009

אירבינג פן 1917-2009.

אירבינג פן. (Irving Penn) אחת מצלמי האופנה הגדולים הלך לעולמו. אני רוצה להקדיש פוסט קטן לעבודתו המופלאה. פן (שנולד ב-1917), למד בבית הספר של המוזיאון בפילדלפיה, מורהו היה האמן-צלם אלכסיי בורדוויץ'. לצד התחלת דרכו כצלם הוא החל את דרכו האומנותית כצייר ומאייר ואיורים שלו הופיעו בעיתונים נחשבים כמו ההארפרז' בזאר. ההכרה בצילומיו הגיעה אחרי מלחמת העולם השניה, אז כבר בלט סגנונו האישי והוא היה ידוע בצילומיו, אשר זוהר ושיק נשי אפיינו אותם ובלטו מהם. הוא היה בין הצלמים הראשונים שהעמידו דוגמניות אל מול קיר אפור או לבן ולא השתמשו ברקעים או צילומי חוץ. הוא התמחה בצילומי שחור לבן, משחקי אור וצל ליצירת דרמה, והקפיד לעבוד כמעט ורק עם אור שמש, ועם כמה שפחות תאורה מלאכותית. הוא עבד בשביל ווג הרבה מאוד שנים וצילם בשבילם הפקות אופנה רבות וצילומי פורטרטים מרהיבים. רבים מצילומיו הקדימו את זמנם ולא הובנו על ידי הקהל עד תקופות מאוחרות יותר, בהן הוא נחשב לפורץ דרך וצלם מן השורה הראשונה. יש לצילומים שלו את הניחוח הוינטאג'י שכל כך הרבה צלמים מנסים להשיגו. גם בצילומים העכשווים יותר שלו, דוגמת הצילומים של קייט מוס, יש את אותו ניחוח שנודף מכל הצילומים שלו, ישנים וחדשים כאחד. ההערצה למין הנשי, חוסר הפחד ממנו, מקום הכבוד שהוא נותן לנשים שבצילומיו, והיכולת להוציא אותן הכי יפות וחזקות שאפשר, לצד נשיות נשפכת וברורה. אין אלו הנשים החזקות של שנות השמונים שניסו להדמות לגברים, אלא נשים חזקות ומאוד מאוד נשיות. בנשיות בולטת ולא מתנצלת. יהי זכרו ברוך.
ומי יתן שירבו אמנים כמוהו.
תמונות מכאן, מכאן ומכאן.

4 תגובות:

the purple toe אמר/ה...

יש צלמים שאוהבים לצלם ויש צלמים שאוהבים נשים. אני חושבת שדווקא השילוב של שתי האהבות הללו אצלו הוציאו כאלו תוצאות משובחות.

מ. אמר/ה...

מדהים.
כל התמונות לגמרי הפנטו אותי.
יהי זכרו ברוך.

טושיק - אופנה וניחוח אישי... אמר/ה...

וואו, מדהים! כולן מדהימות! אהבתי בעיקר את הראשונה, בה הוא הצליח ליצור תחושה שכמעט אפשר לגעת/לחוש את הבד, להבחין בפרטים הקטנים / בטקסטורה. שאפו!

דוגמניות יפות אמר/ה...

תמונות מרתקות ממש עם פרטים מעניינים והמון עומק